Blog

Convert like a retailer. Wie is de volgende?

Blog_convert like a retailer

We willen ‘m graag vaker zien. De winkelier die écht voor je klaar staat. De winkelier die je helpt, wat extra’s biedt, snapt wat je wilt, met je praat, met een idee komt. De winkelier waar je graag nog een keer komt, meer uitgeeft dat je eigenlijk van plan was en die je aanbeveelt aan vrienden. Die winkelier dus.

Nogal wat winkeliers hebben te maken met minder kopers. En de opkomst van internet shoppen lijkt daar een grote rol in te spelen. Maar eerlijk is eerlijk wie regelmatig een winkel inloopt, kan zich niet aan de indruk onttrekken dat het serviceniveau beter kan.

Webshops schieten inmiddels als paddenstoelen uit de grond. Meer dan 30.000 zijn het er in Nederland. Gemiddeld koopt 3% van de webshopbezoekers daadwerkelijk iets. Ook hier werk aan de winkel dus. Hoe? Denken als die winkelier van vroeger! Door het contact persoonlijk te maken. Echt in gesprek te gaan met de klant. En ‘winkelend publiek’ het makkelijk te maken.

Met chat op hun sites hebben webshops een fantastische kans de dialoog aan te gaan met klanten. Grote kans dat wie de juiste vragen stelt en ook nog eens vriendelijk en duidelijk is, die klant direct naar de kassa leidt. Want wie de juiste soft-skills beheerst, helpt met servicegerichte dialoog conversie verhogen en klanttevredenheid verbeteren.

Caissière of verkoper?

Het zit ‘m in details. Met de techniek van tegenwoordig zien webshops waar een klant kijkt op de site, wat ie al in zijn winkelwagentje heeft en wat ie de vorige keer bestelde. Hoe waardevol is dat? Het is de kunst die momenten aan te grijpen om echt in contact te komen met die klant.

Dat vraagt nogal wat. Misschien is het daarom dat slechts 20% van de Twinkle100 bedrijven live chat aanbiedt (onderzoek van RobinHQ in september 2015). Maar gelukkig voor klanten zetten toch steeds meer webshops in op het trainen van hun mensen in geschreven klantdialoog. Een dialoog die natuurlijk aanvoelt en servicegericht is. Met goede chatsoftware en training van medewerkers op soft-skills zorgen webshops ervoor dat zij ‘human conversation’ implementeren in hun kantcontact. En hiermee voor de klant ‘echte bedrijven’ worden. Met verkopers die een gesprek aangaan in plaats van caissières die afrekenen en afsluiten met ‘Wie is de volgende?’

Show
Share on twitter
Share on linkdin
Send contact request
Hide